Port Szczecin-Świnoujście

Szczecin i Świnoujście to najdalej wysunięte na zachód polskie miasta. Ich położenie geograficzne jest ważnym czynnikiem określającym kierunki i możliwości rozwoju obu portów jak również całego regionu morskiego. Porty w Szczecinie i w Świnoujściu tworzą jeden z największych w regionie Morza Bałtyckiego zespół portowy. Usytuowane są na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą. Znajdują się także na najkrótszej drodze morskiej łączącej poprzez Bałtyk – Finlandię, Rosję, oraz Litwę, Łotwę i Estonię z Niemcami i Europą Zachodnią. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście posiada w użytkowaniu wieczystym 132,5 ha terenów portowych, a jako właściciel 8,3 ha.

 

W czasie rządów Zjednoczonej Prawicy przeładunki w polskich portach z roku na rok rosły. W 2022 r. wzrosły one o 18 proc. do najwyższej w historii wielkości 133 mln ton. W 2023 r. w portach Szczecin i Świnoujście przeładowano łącznie 36,8 mln ton towarów, co oznaczało wzrost o 10,8 proc. w stosunku do 2021 r.

POGŁĘBIENIE TORU WODNEGO

W ramach rozwoju zespołu portów Świnoujście-Szczecin w maju 2022 r. oddano do użytku  pogłębiony do głębokości 12,5 m tor wodny na długości ponad 60 km. Prace modernizacyjne polegały również na poszerzeniu toru do 100 m, przebudowie skarp brzegowych czy obrotnic dla statków. Pogłębienie toru wodnego miało kluczowe znaczenie dla rozwoju portu Szczecin-Świnoujście. Dzięki zwiększenia możliwości wpływania większych jednostek, port zwiększył swoją konkurencyjność względem pozostałych portów w rejonie Morza Bałtyckiego.

Sztuczne wyspy, które powstały w wyniku pogłębiania toru wodnego do głębokości 12,5 metra na Zalewie Szczecińskim, mają przede wszystkim pełnić funkcję pól odkładu urobku pochodzącego z robót czerpalnych. Są to miejsca, gdzie składuje się materiał wydobyty z dna toru wodnego podczas pogłębiania i utrzymania jego odpowiedniej głębokości.

Wyspy te zostały usytuowane na 22. i 28. kilometrze toru wodnego, licząc od Świnoujścia. Po zakończeniu działań związanych z odkładem urobku, planowane jest, aby te sztuczne wyspy stały się nowymi siedliskami dla ptaków.

Tak powstawała wyspa na Zalewie Wiślanym/ Fot. mat. Projmors

terminal instalacyjny offshore w świnoujściu

Inwestycja jest realizowana przez firmę Budimex dla spółki Orlen Neptun. Po ukończeniu prac budowlanych będzie to pierwsza i jedna z najbardziej nowoczesnych w Europie, polska farma wiatrowa na Bałtyku.

Realizacja inwestycji została podzielona na dwie części, tj. część hydrotechniczną i część lądową. W części lądowej inwestycji za którą odpowiada Orlen Neptun jako inwestor oraz Budimex S.A jako wykonawca, powstają nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych takich jak wieże, łopaty i gondole o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowe budynki: administracyjno – biurowy oraz warsztatowy dedykowany dla klientów terminala.

Za część hydrotechniczną odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W ramach tego zakresu powstaną dwa nowe nabrzeża wysunięte o 25 m w wodę w stosunku do istniejących nabrzeży. Pogłębiony zostanie tor wodny na odcinku od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminala, a materiał z pogłębiania zostanie wykorzystany do wykonania zasypów pomiędzy nowymi a istniejącymi nabrzeżami.

 

Zachęcam do obejrzenia poniższego materiału