Dla regionu

INWESTYCJA W TERMINAL KONTENEROWY W ŚWINOUJŚCIU

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu to kluczowa inwestycja dla gospodarki, bezpieczeństwa Polski oraz rozwoju regionu Pomorza Zachodniego. Projekt ten obejmuje budowę terminalu w dwóch etapach. Pierwszy etap przewiduje osiągnięcie połowy docelowej zdolności przeładunkowej, wynoszącej 1 mln TEU rocznie.

Terminal będzie wyposażony w nabrzeże przeładunkowe o głębokości 17 metrów i długości 1300 metrów, co umożliwi obsługę największych kontenerowców na świecie.
Inwestycja znacząco wzmocni konkurencyjność polskich portów na Bałtyku, przyczyni się do rozwoju infrastruktury logistycznej w regionie oraz zwiększy bezpieczeństwo energetyczne oraz militarne kraju.

ODRZAŃSKA DROGA WODNA E-30

Odrzańska Droga Wodna E-30 jest obecnie kluczowym szlakiem żeglugowym – ma bezpośrednie połącznie z europejskim systemem dróg wodnych przez drogę wodą Odra-Hawela i kanał Odra-Szprewa. Ponadto wzdłuż Odry i do Odry ciąży szereg regionów o dużej podaży ładunków, a z rzeką związane są regiony mające znaczący udział w wymianie zagranicznej.

 

Odra jest rzeką o tożsamych parametrach fizycznych, wykorzystaniu gospodarczym oraz uwarunkowań środowiskowych, co inne drogi wodne ujęte w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (około 100 km dolnej Odry znajduje się w sieci TEN-T), a w ujściowym biegu ODW położony jest zespół portów morskich Szczecin-Świnoujście o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

MOST NA REGALICY W PODJUCHACH

Nowa konstrukcja mostu przyczyni się do zwiększenia efektywności i sprawności transportu towarów drogą wodną m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dodatkowo, inwestycja zapewnia większy prześwit mostu.

 

Most został wyniesiony ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej, a to wpłynie na wzmocnienie zabezpieczeń przeciwpowodziowych i umożliwi prowadzenie skutecznych akcji lodołamania na rzece Odra. Inwestycje wartą ponad 300 milionów złotych zrealizowały Wody Polskie, przy ścisłej współpracy z PKP PLK SA. Zadanie wykonano w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

TUNEL W ŚWINOUJŚCIU

W 2017 roku podpisano umowę na dofinansowanie tunelu w Świnoujściu łączącego wyspy Wolin oraz Uznam. Przeprawa pod Świną w Świnoujściu, zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 93, to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim. Jej łączna długość to 3,2 km. Zadanie uzyskało finansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

W 2023 roku otwarto tunel pod Świną. Dawniej mieszkańcy oraz turyści korzystali z promów, które było utrudnione, szczególnie w sezonie letnim. Dzięki budowie tunelu i dróg dojazdowych mieszkańcy miasta, jak i turyści szybciej przedostaną się na drugą stronę miasta.

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście to niezwykle kluczowa inwestycja dla rozwoju portu Szczecin-Świnoujście. Od 2022 roku, do portu mogą wpływać statki o zanurzeniu 12,5 m, wcześniej istniała możliwość zanurzenia tylko do 9,5 m. Dzięki temu zapewniona została większa dostępność szczecińskiego portu dla dużych statków bez konieczności ich odciążania w Świnoujściu przed dalszą drogą. Dla przykładu statek, który w tej chwili wchodzi do portu z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru może wejść do portu z ładunkiem prawie dwukrotnie większym

W wyniku pogłębienia toru wodnego Szczecin Świnoujście do 12.5 metra powstały dwie wyspy na Zalewie Szczecińskim. Jedna z nich jest wypełniona piaskiem druga wygląda jak atol otoczony pierścieniem, który jest zbudowany z piasku i kamienia. Atol będzie służył przez ponad 30 lat za składowisko urobku, który będzie wydobywany podczas prac konserwujących.

NOWY TOR PODEJŚCIOWY DO PORTU W ŚWINOUJŚCIU

Inwestycja składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań : przeprowadzenia prac dla umożliwienia transportu wodnego do portu zewnętrznego w Świnoujściu wraz z budową nowego falochronu oraz zakupem pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście-Szczecin. Całkowita wartość tego programu wynosi 10,26 mld zł, z czego z budżetu państwa będzie pochodziło 7,46 mld zł.

 

Jego realizacja ma pozwolić na bezpieczny transport wodny do portu zewnętrznego w Świnoujściu dla zwiększonej liczby statków o większych parametrach. Poza tym dzięki szerszy i głębszy tor wodny ma poprawić bezpieczeństwo nawigacji statków morskich oraz zwiększyć przepustowość infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu.

INWESTYCJE INFRASTRUKTURALNE W PORCIE SZCZECIN-ŚWINOUJŚCIE

Za sprawą podpisania umowy wartości 1,5 mld zł netto zmodernizowano linie kolejowe do portu Szczecin-Świnoujście. Efektem umów podpisanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest sprawniejsza obsługa większej liczby towarów oraz możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Inwestycja to element programu poprawy dostępu kolejowego do Morza Bałtyckiego.

 

 

Dzięki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oba porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, co za tym idzie przyjmować i odprawiać znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych oraz potencjału gospodarczego całego Pomorza Zachodniego.

ROZWÓJ SZCZECIŃSKICH STOCZNI

Dzięki przyznaniu 180 milionów złotych na budowę nowego doku dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, stocznia będzie mogła remontować dużo większe statki. Nowy dok ma umożliwić prowadzenie stoczni „Gryfia” remontów dużych jednostek wchodzących na Bałtyk, będących dotychczas poza zasięgiem stoczni, co wpłynie na wzrost jej konkurencyjności na światowym rynku przemysłu stoczniowego

 

 

15 września 2023 r. weszły w życie zawarte w umowach postanowienia, w efekcie których Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” stała się dzierżawcą części terenów należących do firmy Vestas Manufacturing Poland 2, w obrębie których posadowiony jest dok nr 5 stoczni. Dzięki temu zapewnione zostało stabilne i bezpieczne funkcjonowanie MSR „Gryfia” SA przez kolejne 25 lat. Ponadto rozpoczął się proces odkupienia przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” od Vestas Manufacturing Poland 2 dwóch nadbrzeży: Kaszubskiego i Łańcuchowego o łącznej długości przekraczającej 400 metrów wraz z terenem o powierzchni 1,2 ha. Działanie to stanowi istotny krok w procesie zwiększania majątku stoczni.

ROZBUDOWA TERMINALA LNG W ŚWINOUJŚCIU

W 2020 roku w warszawie podpisano umowę na rozbudowę Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Zawarły je – spółka Polskie LNG z grupy Gaz-System oraz zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście z konsorcjum firm PORR S.A. i TGE Gas Engineering GmbH. Wartość podpisanych umów to blisko 1,9 mld zł.

 

 

Inwestycja ta wpisuje się w program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacząco zwiększają potencjał Polski na Bałtyku. Program Rozbudowy Terminalu LNG przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz umożliwi zwiększenie poziomu dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego dla Polski i rynków regionalnych, tym samym zmniejszając zależność od rosyjskich surowców.

TERMINAL INSTALACYJNY OFFSHORE W ŚWINOUJŚCIU

Terminal Instalacyjny w Świnoujściu ma być pierwszym w Polsce i jednocześnie jednym z najnowocześniejszych instalacji tego typu w Europie. Terminal ma umożliwić instalowanie nawet 80 turbin rocznie. Rolą portu ma być przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Budowa terminala wpisuje się w trend rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim.

 

 

Projekt budowy morskiej farmy wiatrowej przez spółkę Baltic Power zakłada uruchomienie produkcji energii w 2026 roku. Elektrownia ma mieć moc 1200 MW. Wystarczy to do zasilenia ok. 1,5 mln gospodarstw domowych.

NOWA SIEDZIBA WÓD POLSKICH NA TERENIE SZCZECIŃSKIEJ WENECJI

Inwestycja obejmie działania polegające na przebudowie, nadbudowie i ewentualnej ograniczonej rozbudowie, pofabrycznego budynku biurowo-magazynowego na siedzibę Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnego w Szczecinie, wraz z kompleksowym zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą zewnętrzną i wewnętrzna. Nowa siedziba zapewni miejsca pracy dla około 120 pracowników.

 

 

 

Rewitalizacja Szczecińskiej Wenecji była i jest honorowym zobowiązaniem naszego środowiska politycznego. To prawdziwe wodne centrum Szczecina, które powinno stać się wizytówką miasta.

DROGA EKSPRESOWA S3

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa lub odpływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad lub Trelleborgiem, aby drogą S3 rozpocząć podróż na południe Europy i w innych kierunkach. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca trzy autostrady: A6, A2 i A4.

Lokalizacja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, w korytarzu transportowym między Skandynawią a Adriatykiem, to niezaprzeczalny atut całego projektu. Pod warunkiem, że będzie dobrze skomunikowany z zapleczem wschodnich Niemiec, południem Polski, Europą Środkową a transport rozłoży się na drogi ekspresowe, połączenia kolejowe i drogi wodne. Ta sieć połączeń jest budowana. Już w 2024 roku ze świnoujskiego portu drogą ekspresową S3 dojedziemy do Lubawki na granicy z Czechami.

 

W 2020 roku, zawarto kontrakty na realizację odcinków drogi ekspresowej S3 Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn. Dzięki tej inwestycji gazoport i przygotowywany do budowy port kontenerowy w Świnoujściu staną się bardziej konkurencyjne w stosunku do innych portów na Bałtyku

Odcinek S3 Świnoujście-Troszyn jest niezbędny do ukończenia całej, blisko 500-kilometrowej drogi od Bałtyku do granicy z Czechami. Wszystkie pozostałe fragmenty tej drogi już istnieją lub są w realizacji. Znaczenie gospodarcze tej części S3 ważne jest, ze względu na skomunikowanie portu morskiego z terminalem promów morskich i gazoportu w Świnoujściu. Dodatkowo droga S3 będzie się łączyła z tunelem pod Świną.
Droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie.

DROGA EKSPRESOWA S10

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga została podzielona na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły.

 

Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna droga krajowa nr 10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.

MODERNIZACJA ULIC SZCZECINA

W 2023 roku przekazano niemal 30 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na modernizację ulic w Szczecinie. Dofinansowanie pokryje remont ośmiu dróg w północnej części miasta, m.in. ul. Kredowej i Ostoi-Zagórskiego. Inwestycje mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ciągłość i spójność projektowanych odcinków dróg z istniejącą siecią drogową.

 

Łączna długość ulic zaplanowanych do budowy lub przebudowy to prawie 5 km. Modernizacja obejmie osiem ulic w północnej części Szczecina: ul. Kredową, ul. Ostoi-Zagórskiego, ul. Urlopową, ul. Nową (budowa), ul. Andersena, ul. Wapienną oraz ul. Północną (na dwóch odcinkach). Całkowita wartość zadania „Modernizacja układu drogowego dzielnicy Północ w Szczecinie – dostosowanie do nowych uwarunkowań społeczno-gospodarczych” to 60,98 mln zł.

Inwestycje lokalne

Realizowaliśmy zarówno wielkie inwestycje w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, jak i mniejsze, w lokalnych portach, które odgrywają kluczową rolę dla społeczności mniejszych ośrodków Pomorza Zachodniego.

 

 

W Wolinie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” przebudowano drogi wraz ze skrzyżowaniami, wykonano sieci wodociągowe, kanalizacje sanitarną oraz kanalizację deszczową. Ponadto zamontowano lampy oświetlenia ulicznego oraz zakupiono wyposażenie magazynowe do przechowywania ryb.

25 listopada 2022 r. została otwarta przebudowana droga dojazdowa do portu morskiego w Wolinie. Koszt inwestycji wyniósł ponad 5,15 mln zł.

Rozwój Szkolnictwa morskiego

Na wniosek Prezesa Rady Ministrów w 2023 roku rząd Zjednoczonej Prawicy przyznał Politechnice Morskiej w Szczecinie skarbowe papiery wartościowe o wartości 25 mln zł przeznaczone na podwyższenie kapitału zasadniczego Uczelni. Obligacje zgodnie z planem inwestycyjnym zostaną przeznaczone na budowę rozproszonego centrum symulacyjnego w Uczelni. Centrum uzupełni istniejącą sieć symulatorów – wyposażenie niektórych z nich również zostanie wymienione na nowsze, spełniające w pełni standardy nowoczesnego kształcenia oficerów.

 

Nowy budynek dla Politechniki powstający przy ul. Willowej ma zapewnić integralność zarówno Wydziału Mechatroniki i Elektrotechniki, jak i Wydziału Mechanicznego. Planowane jest również utworzenie zupełnie nowych przestrzeni do nauki. W obiekcie znajdą się m.in. laboratoria napięć średnich, maszyn i napędów, energoelektronicznego sterowania napędami głównymi oraz obróbki i przetwarzania danych pochodzących z zainstalowanej nieopodal turbiny wiatrowej. Zakończenie budowy zaplanowano na początek 2025 roku.