Polska posiada cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście), które są elementami łańcuchów transportowych, stanowiąc ważne węzły dystrybucyjno-logistyczne o zasięgu międzynarodowym. Dzięki działaniom podjętym w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, porty te stale się rozbudowują i zwiększają przeładunki oraz zdolne są do konkurowania z zachodnimi portami, takimi jak Amsterdam, czy Rotterdam.

Dzięki wielomiliardowym inwestycjom w polskie porty i ich zaplecze lądowe w ostatnich latach, porty były w stanie sprostać wyzwaniom, które wynikały z wojny na Ukrainie. Polskie porty pełniły kluczową rolę w ekspedycji polskiego i ukraińskiego zboża w świat. Terminale zbożowe przez cały rok skutecznie przeładowywały ładunki, które do nich trafiały, w związku z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym.

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat porty polskie odegrały także istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego. Po wprowadzeniu zakazu importu tego surowca z Rosji, konieczny był import z innych krajów, a były to głównie odległe zamorskie kraje, co przyczyniło się do zintensyfikowanej obsługi tego surowca w portach.

ROK 2022 REKORDOWYM ROKIEM DLA POLSKICH PORTÓW

Według danych Ministerstwa Infrastruktury polskie porty w latach 2015–2022 przyniosły ponad 3-krotny wzrost należności celno-podatkowych (VAT, akcyza i cła), a dochody budżetowe z tego tytułu wzrosły z 17,1 mld zł w 2015 roku do 58,3 mld zł w 2022.

2022 rok był kolejnym rekordowym rokiem dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych.

 

 

W Porcie Gdańsk w 2022 roku przeładowano ogółem 68,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 28 proc. w stosunku do roku 2021. Jest to zarazem najwyższy wynik polskiego portu w historii. Obecnie Port Gdańsk pod względem przeładunków zajmuje 2 miejsce na Bałtyku i jest najszybciej rozwijającym się portem ostatniej dekady ze wzrostem przeładunków o 170 proc.

W Porcie Szczecin – Świnoujście w 2022 roku przeładowano ogółem 36,8 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 11 proc. w stosunku do roku 2021. Ponadto port ten jest najdynamiczniej rozwijającym się zespołem portowym na południowym Bałtyku ze wzrostem przeładunków o 72 proc. w porównaniu do 2011 r.

W Porcie Gdynia w 2022 roku przeładowano ogółem 28,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ok. 5,6 proc. w stosunku do roku 2021. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o ponad 2 proc.

DYNAMIKA WZROSTU PRZEŁADUNKÓW W POLSKICH PORTACH