Uchwałą nr 180/2023 z dnia 3 października 2023 r., rząd Prawa i Sprawiedliwości opracował Krajowy Program Żeglugowy, w celu możliwości współfinansowania ze środków UE rozwoju transportu wodnego śródlądowego w perspektywie 2021-2027. Program zawiera zadania inwestycyjne na użytkowanych transportowo odcinkach Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz na odcinku Wisły od Torunia do Gdańska.
Głównym celem jest rozwój żeglugi śródlądowej, co nie będzie możliwe bez dobrych warunków nawigacyjnych i sukcesywnego rozwoju rynku transportu wodnego, a także umacniania partnerstw w tym zakresie.
Żegluga śródlądowa jest najbardziej ekologiczną gałęzią transportu. Poza tym modernizacja dróg wodnych daje szansę na rozwój gospodarczy obszarów wzdłuż głównych szlaków żeglugowych i rozwój turystyczny regionu. Wielką szansą jest także zwiększenie produkcji „czystej” energii elektrycznej, pozyskiwanej z elektrowni wodnych, a także poprawa bezpieczeństwa powodziowego.
DROGI ŚRÓDLĄDOWE NA MAPIE POLSKI
Najważniejsze drogi wodne w Polsce to:
Odrzańska Droga Wodna – w 2020 roku przetransportowano nią ok. 2,4 mln ton ładunków. Najwięcej przewozów realizowanych jest na odcinku pomiędzy portem Szczecin-Świnoujście a Republiką Federalną Niemiec poprzez kanał Odra-Hawela łączący się z Odrą w miejscowości Hohensaaten. Obecnie około 100 km odcinek Odrzańskiej Drogi Wodnej, łączący Port Szczecin-Świnoujście z drogami wodnymi Europy Zachodniej jest uwzględniony w sieci bazowej TEN-T, w korytarzu Morze Bałtyckie – Morze Północne..
Droga Wodna E40-jest planowanym szlakiem transportowym o długości 2000 km, łączącym Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. Docelowo ma połączyć port w Gdańsku z portem w Chersoniu w Ukrainie. Oba szlaki transportowe łączą się z najważniejszymi portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, tj. z portami trójmiejskimi (Gdynia, Gdańsk) oraz z portem Szczecin-Świnoujście.
Droga Wodna E-70- łączy Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowi część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód, łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.
Za sprawą przystąpienia w 2017 r. Polski do Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym, wymienione odcinki dróg wodnych, zyskały znaczenie międzynarodowe.