Przekop Mierzei Wiślanej, znany również jako Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, jest jednym z najbardziej znaczących projektów infrastrukturalnych zrealizowanych w Polsce. Skuteczna realizacja tej inwestycji umożliwia bezpośrednie połączenie między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską,
Głównym celem przekopu jest zwiększenie bezpieczeństwa i suwerenność Polski w dostępie do portów na Zalewie Wiślanym, w szczególności do portu w Elblągu. Dotychczas jedyną drogą morską łączącą Zalew Wiślany z Bałtykiem była Cieśnina Pilawska, kontrolowana przez Rosję. Dzięki tej inwestycji Polska umocniła bezpieczeństwo kraju i przede wszystkim uniezależniła się od Rosji, co jest szczególnie ważne j w dobie imperialnej polityki Putina, stwarzającej zagrożenie dla Państwa Polskiego
Pierwsze zapoczątkowane prace nad projektem budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną miały miejsce za rządów Jarosława Kaczyńskiego w 2007 roku, kiedy to rząd formalnie podjął decyzję o realizacji tej inwestycji, przyjmując uchwałę Rady Ministrów w dniu 13 listopada 2007 roku. Uchwała ta ustanowiła plan budowy drogi wodnej, która miała połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, pozwalając na swobodną żeglugę bez konieczności korzystania z rosyjskich wód terytorialnych w Cieśninie Pilawskiej.
Późniejszy proces przygotowawczy, w tym opracowanie dokumentacji, analiz, raportów oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem obszaru Natura 2000 oraz uzyskiwanie pozwoleń, był celowo opóźniany przez rząd koalicji PO-PSL, jak i samego Donalda Tuska.
Dopiero w maju 2016 roku przyjęto nową uchwałę ustanawiającą program wieloletni „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Natomiast w lutym kolejnego roku przyjęto ustawę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. To zapoczątkowało realne działania inwestycje, w celu sfinalizowanie tego strategicznego projektu dla Rzeczypospolitej Polskiej.