PROMY DLA PŻB I PŻM

Prom budowany jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r., zgodnie z którym Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwie z nich zasilą flotę Polskiej Żeglugi Morskiej, a trzecia będzie użytkowana przez Polską Żeglugę Bałtycką.

 

W ramach programu Batory, przyjętego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), rozpoczęto projektowanie i budowę polskich jednostek pływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek. Ważący ok. 11 tysięcy ton kadłub jednostki powstał z sześciu gotowych już bloków (części), zbudowanych zarówno w stoczni, jak i przez polskich poddostawców. Zwodowana jednostka wyposażona jest w napęd, silniki oraz część systemów ogólnookrętowych. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie jednostki, w tym montaż gotowej już nadbudówki. Prom ma zostać oddany do użytku w 2025 r. Gotowa jednostka będzie napędzana czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Ponadto prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Zastosowany napęd LNG ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań w podobnych jednostkach.

 

PROM VARSOVIA

Nowa jednostka Varsovia dla PŻB, która 23 lipca 2024 r. trafiła do Polski, ma kursować na linii ze Świnoujścia do Ystad. Jest to największy prom, jaki kiedykolwiek operował we flocie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ekologiczne rozwiązania techniczne to atut jednostki oraz jego parametry techniczne. Długość Varsovii wynosi 216 metrów, zaś szerokość – ponad 28 metrów. Z kolei linia ładunkowa mierzy ponad 3 kilometry długości. Polscy przewoźnicy dotychczas nie dysponowali do tej pory jednostkami o tak pokaźnej linii ładunkowej.