Port Gdynia jest jednym z najważniejszych portów morskich w Polsce i w basenie Morza Bałtyckiego. Zlokalizowany w północnej części kraju, nad Zatoką Gdańską, odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce morskiej. Port został założony w latach 20. XX wieku, jako odpowiedź na potrzebę stworzenia nowoczesnego portu morskiego, który zapewniłby Polsce dostęp do światowych rynków po odzyskaniu niepodległości.

Port Gdynia charakteryzuje się nowoczesną infrastrukturą, która obejmuje terminale kontenerowe, terminale pasażerskie oraz rozbudowaną sieć połączeń kolejowych i drogowych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT), który odgrywa kluczową rolę w przewozach kontenerowych w regionie. Port Gdynia specjalizuje się w obsłudze różnych typów ładunków, w tym kontenerów, towarów masowych, drobnicy, a także ładunków ro-ro (roll-on/roll-off). Jest także jednym z głównych portów obsługujących eksport i import towarów z Azji, Europy Zachodniej oraz Ameryki Północnej.

INWESTYCJE W PORCIE GDYNIA

W roku 2020, jako Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, wspólnie z Premierem RP Mateuszem Morawieckim oraz pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą, podpisałem porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia.

Droga Czerwona ma zapewnić bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego.

 

 

Inwestycja miała poprawić dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, bezpośredniego łącznika z obwodnicą trójmiejską, to ponad 1,5 mld zł, a jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028.

Niestety, rząd Donalda Tuska przewiduje, że budowa Drogi Czerwonej – i to dopiero jednego z trzech etapów – ma się rozpocząć w 2029 roku. To znacznie osłabi potencjał rozwoju portu morskiego w Gdyni.