Port w Gdańsku utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku. Po pierwszym kwartale 2023 r. zajmował 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie porty jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. W ciągu pierwszego półrocza na nabrzeżach gdańskiego portu przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2022.
W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. do Gdańska zawinęło w sumie 1832 statków handlowych, o średniej pojemności rejsowej brutto (GT) 24 585. To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. Wówczas średnie GT wynosiło 20 394.
W gdańskim porcie znacząco wzrósł przeładunek surowców energetycznych. Po pierwszym półroczu przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla 8,4 mln ton (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6 procentowy spadek, osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
INWESTYCJE W PORCIE GDAŃSK
W roku 2022 rozpoczęto budowę głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. W ramach inwestycji Baltic Hub 3 o wartości 450 mln euro, na terenie portu powstanie nowy terminal kontenerowy, przyległy od istniejącego nabrzeża T1. Będzie to nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha wyposażony w 7 suwnic zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG.
Budowa T3 będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex oraz DEME zbuduje 36-hektarową platformę przylegającą do Terminalu nr 1 (T1). Powstanie ona w całości na morzu, a nową inwestycję planowano zakończyć w pierwszej połowie 2024 r. W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m.